Sunday, October 13, 2013

Senja Nan Pergi...


Di suatu petang, 
Aku duduk bersendirian dihalaman, 
Menanti suasana senja yang hampir tiba,
Sudah sekian lama aku tak menikmati detik ini,
Lalu fikiranku dibawa pergi seketika,
Pergi membawa kepada apa yang akan kulalui selepas ini,
Dimanakah aku membawa laluan hidupku,
Risau, dan takut untuk menhadapi hari esok,
Arghhh lupakan seketika segala rasa itu,
Apa yang aku inginkan disaat ini cumalah ketenangan,
Suatu rasa yang aku amat perlukan diketika ini,
Usah biarkan ia mengganggu saat yang indah,
Tidak selalu suasana indah ini dapat aku nikmati,
Ya Allah,
Dengan izinMu aku dapat melihatnya,
Subhanallah cantiknya pemandangan ini,
Terasa ruginya kerana jarang melihatnya sebelum ini,
Kini kurasakan inilah keindahan yang sering aku abaikan,
Disaat keseluruhan matahari terbenam,
Cahaya jingga dan kicauan burung membawa kepada akhirnya,
Sesungguhnya saat itu adalah bermakna walau cuma seketika,
Andai itu kali terakhir aku melihatnya, 
Itulah detik yang terindah yang aku tidak akan lupakan,
Senja nan pergi akan terus pergi,
Cuma apakah aku masih berpeluang melihatnya lagi?,
Belum pasti apakah ketentuan Illahi untukku pada esok hari,
Semoga masih berkesempatan menikmati detik ini,
Insyaallah semua dengan izinNya.

Sekian Coretan Nota-Nota Hati... Diari Samprit Ungu...

No comments: