Friday, December 28, 2012

Jodoh Itu Milik Kita(Sara Aisha)-Novel Review...

Jodoh Itu Milik Kita-Sara Aisha...


Salam,

Jodoh Itu Milik Kita karya Sara Aisha merupakan novel yang telah aq selesai membacanya... So aq nak buat sedikit ulasan tentang novel yang bagi aq antara yang paling best dan menjadi pilihan pembaca... jom kita tengok sinopsis novel nie dulu yg aq copypaste dari pada blog penulis novel nie sendiri Sara Aisha..

___________________________________________________

Sinopsis

Dahlia Binti Darius…..nama yang cukup ringkas, seringkas tuan empunya nama. Namun sayang, kehidupan yang ringkas dan bahagia berubah sekelip mata. Air matanya menitis buat kali pertama tatkala ditinggalkan bakal suami pada hari pernikahan. Lagi menggemparkan apabila dia sah menjadi isteri kepada lelaki yang langsung tidak dikenali!

“Ya Allah! Berikanlah aku kekuatan untuk menempuhi cubaan yang Engkau hadiahkan padaku ini. Mungkin dia adalah lelaki terbaik yang Engkau utuskan buat hamba-Mu ini….” – Dahlia

Aariz Danial Bin Abdullah…..kehidupannya tidak seindah nama, terlalu berat dan terlalu menyakitkan. Hanya pada keluarga itu, kasihnya tumpah dan dia sanggup melakukan apa saja demi hutang budi yang menggunung. Dan sekelip mata, dia sah menjadi suami kepada gadis yang langsung tidak dikenali!

“Ya Allah! Aku memohon pada-Mu, berikanlah aku kekuatan untuk menghalang hatiku daripada menyintai dia. Dia wanita sempurna, dan aku tidak layak untuknya….” – Aariz

Mereka merancang, mereka menghitung perjalanan hidup dengan mengharapkan kebahagiaan abadi, namun siapa mereka untuk menghalang bila Yang Maha Esa punya rancangan-Nya sendiri? Maka benarlah, kata-kata itu….Manusia hanya mampu merancang dan meneka, namun kepada Allah juga segala ketetapan.

“Kita tidak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai kerana kita akan berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah telah tetapkan sejak azali…”- Aariz + Dahlia
__________________________________________________________________

My Review & Comment

Kalau dari sinopsis nie pun dah cukup menarik minat untuk si pencinta novel seperti aq untuk membaca... Secara jujurnya Novel ini sangat membawa mesej yang lengkap untuk sebuah kehidupan .. Seriously watak Dahlia Darius sangat memberi kesan yang mendalam kepada pembaca... Seorang isteri yang comel, manja, setia pada Aariz Danial dan seorang yang baik terhadap ibu bapanya serta mentuanya... Watak Aariz Danial, seorang yang dihimpit dengan sejarah silam, sangat menyayangi isterinya, seorang jurutera yang berjaya, sangat menyayangi keluarganya...Bagi aq watak aariz nie sangat baik dan rasanya susah nak jumpa lelaki macam nie... Berangan-angan kejap aq jadi Aariz Danial.. haha prasan.. Watak Syafiq iaitu adik kepada Aariz Danial yang cukup membuatkan semua pembaca menyampah, meninggalkan Dahlia pada hari pernikahannya gara-gara ingin mencari kekasih lamanya, seorang yang merasakan kurang perhatian dari umi dan abahnya, menyimpan dendam terhadap Aariz, dan dihantui dengan sifat dengki terhadap Aariz... Hidupnya seakan-akan dibayangi segala kelebihan pada Aariz... 

Watak sampingan iaitu Teja dan Redza iaitu sahabat baik Dahlia, Redza menganggap Dahlia seperti adiknya sendiri, sangat menyayangi Dahlia, suami kepada Teja... Manakala Teja pula adalah sahabat baik Dahlia... Tempat Dahlia meluahkan masalahnya... Selain tu watak Joshua jugak memaikan peranan dalam novel nie iaitu sebagai sahabat baik Aariz di tempat kerjanya, seorang suka menyibuk dan kelakar... Itulah serba sedikit tentang watak-watak dalam Novel nie.. Plot penceritaan pulak sangat menarik dimana dimulakan dengan mood yang sedih iaitu semasa hari pernikahan Dahlia, dimana dia mendapat nota ringkas daripada Shafiq mengatakan pernikahan ini tidak dapat diteruskan... Disitu kita dapat lihat mood sedih yang dimainkan oleh penulis dan peranan Aariz mula kelihatan disaat kemunculannya pada hari pernikahan tersebut sebagai pengganti Syafiq... Selepas selesai dari situasi di hari perkahwinan, bermula sedikit konflik diantara Aariz dan Dahlia yang merupakan mangsa keadaan... Sedikit demi sedikit adegan kemesraan dan romantik mula dimasukkan untuk menambah keceriaan dalam novel... 

Pada bab yang berikutnya, tercetus konflik antara Syafiq dengan bekas kekasihnya dan rakan baik kekasihnya semasa syafiq mencari bekas kekasihnya di Wellington... Pada masa yg sama juga, Aariz dihimpit dengan konflik yang melanda dirinya diantara Umi dan Isterinya kerana permintaan uminya untuk mencari Syafiq... Pemergian Dahlia ke Tawau juga serba sedikit mewujudkan adegan romantis dimana Aariz meluahkan rasa rindu pada isterinya dan pada masa yang sama kepulangan Syafiq ke Malaysia telah mewujudkan sedikit konflik antara Syafiq dan Aariz... Aariz semakin rasa serba salah dengan kepulangan Syafiq kerana takut akan kehilangan Dahlia dan membuatkan Dahlia kecewa dengan sikapnya mencari Syafiq kembali... Berlaku lagi konflik antara ayah dan Syafiq akibat terlalu marakan Syafiq yang memalukan keluarga Dahlia dan keluarganya sendiri... Situasi cemas juga berlaku apabila Dahlia yang masih belum tahu kepulangan Syafiq ingin melawat Uminya di rumah, namun Aariz sampai pada masanya untuk melindungi isterinya... Berlaku konflik antara mereka bertiga, sedikit demi sedikit mencalarkan hubungan yang baru dibina antara Aariz dan Dahlia... 

Tekanan dari Syafiq membuatkan Aariz merasakan dirinya tidak layak untuk Dahlia... Berlaku konflik antara Aariz dan isterinya sehingga hampir-hampir melepaskan Dahlia dari hidupnya... Pengorbanan Dahlia dalam mempertahankan rumah tangganya juga dapat dilihat apabila beliau sanggup berhadapan dengan Syafiq dan mendapatkan Umi bagi mengetahui siapa sebenarnya lelaki yang bernama Aariz Danial iaitu suaminya... Banyak situasi-situasi romantis dalam novel ini salah satunya dimana Aariz telah sedar kesalahan dirinya dan kembali mencari Dahlia di rumah ibu bapa Dahlia di Kelantan... Konflik kemuncak berlaku apabila Dahlia diperdayakan oleh Syafiq yang mengatakan umi sedang sakit dirumah, dan dia telah merancang untuk membalas dendam kepada Aariz, namun begitu rancangannya gagal apabila Umi datang menyelamatkan Dahlia. Umi ditolak oleh Syafiq dan kemudiannya Aariz tiba untuk menyelamatkan isterinya... Umi dan Dahlia dibawa ke hospital, pada masa yang sama Dahlia disahkan mengandung... Syafiq mula dihuni rasa bersalah yang teramat sangat akibat perbuatannya itu... Berlaku 1 situasi dimana Dahlia memberikan hukuman kepada Syafiq dengan memaafkannya... Maaf dalam bermaksud memenjarakan rasa bersalah Syafiq atas kesemua kesalahannya... Pengakhiran novel ini dimana Dahlia dan Aariz telah dikurniakan sepasang anak kembar sebagai simbol kekuatan cinta mereka.....

Seriously panjang jugak ulasan aq mengenai serba sedikit plot perjalanan Novel nie.. Pendapat aq memang best sangat novel nie... Kalau betul-betul menghayati ada bab yang dimana Dahlia bergaduh dengan Aariz dan bagi aq memang sedih sangat part tu... Dan part paling terharu dimana Dahlia berusaha sedaya upaya untuk mempertahankan rumah tangga yang dibina... untuk novel Jodoh Itu Milik Kita nie aq bagi 5 Bintang penuh untuk situasi-situasi romantis, watak yang comel dan penyabar, jalan cerita yang tersusun, cover novel yang menarik dan ending yang baik... Setakat itu sahaja ulasan novel yang aq dah baca dan kaji... Kesimpulanya anda tak akan rugi membaca novel nie... Thanks for reading...

Sekian.. 
Post a Comment