Tuesday, April 23, 2013

Memori Membuat Kek Bersama Adik Tersayang

Salam, 

Hehe entry kali nie macam tutorial la pulak... Tak ada la... Sebenarnya aktiviti buat kek nie tak dirancang pun oleh Mr.H dan adik... Tiba-tiba je rasa nak buat lepas kami sama-sama habis layan bola... Sebelum nie pun Miss.Lia dan Cik Eida pun ada bertanyakan tentang Mr.H nak buat kek... Dan inilah hasilnya Mr.H coretkan dalam entry khas. Jom kita tengok apa yang dua beradik nie buat ye. Opsss sebelum mula masak meh nak bagitau, nama Kek nie Kek Coklat Lembab... tak tau la lembab ke tak kita tengok la apa hasilnya.. Resepi tak dapat nak share ye sebab projek kek kat bawah nie tak berjaya sangat...


Ok ini bahan yang diperlukan... hehe *tepung wajib cap TESCO. hahaha
Tudiaaa Mr.H tengah masukkan serbuk koko...
Adik Mr.H tengah masukkan tepung gandum...
Secawan minyak sayuran / minyak masak pun boleh...
Susu cair cap apa-apa pun boleh...
Ini yang merosakkan resepi kek kitaorang... Susu pekat manis yang tak cukup sukatan...
Proses sebatikan bahan-bahan yang dicampurkan tadi... Senyum.... hahaha
Nampak tak kuning tu? Masukkan telur, baking powder dan esen vanilla... hehe
didihkan air dalam periuk kukus cepat!!!
Setelah sebati... korang tuangkan dalam  bekas... 
Masukkan ke dalam periuk kukus yang dah telah dididihkan tadi...
Tunggu sehingga 1 jam... sempat la korang solat isyak ke, buka facebook ke dan paling penting, basuh cawan dan peralatan yang digunakan tadi... hehehe
Setelah sejam menunggu... Aucakk!! Opocot... Kek Mr.H meletop pulak kat tengah... hahaha konfirm kesan baking powder nie... 
Setelah di transferkan ke dalam pinggan.. inilah hasilnya...
Kek ini tak begitu menjadi la... sebab tu resepi tak bagi kat korang.... Lama dah Mr.H tak buat... So nak refresh balik memang lambat la... Walaupun kek nie meletop kat tengah, kalau letak topping rasanya Comey jugak macam Kak Ton.. hahaha rasa kek nie pun kureng manis la sebab kurang susu pekat manis tu... Insyaallah nanti Mr.H akan cuba lagi buat kek nie sebab Cik Pieja pun nak belajar buat jugak... Well yang nie je la Mr.H tau buat pun.. Resepi lain nanti Mr.H belajar lagi ye... Hehe Thanks for reading short update from Mr.H... 

Sekian Coretan...
Post a Comment